keskiviikko 23. kesäkuuta 2010

100 asiaa

1. Tänään minulla on aikaa.
2. Oikeastaan minulla on aikaa melko paljon
3. ja melko usein.
4. Siis sellaista aikaa,
5. jolloin ei tarvitse tehdä mitään,
6. eikä ehtiä minnekään.
7. Joku voisi kokea tämän ruhtinaallisen toimettomuuden sietämättömänä.
8. Joku, joka rakastaa tekemistä ja touhuamista.
9. Mutta minä siedän tätä hyvin.
10. On minulla yksi homma tälle päivälle.
11. Tehdä ruokaa,
12. kun mieheni palaa töistä.
13. Töiden jälkeen hän käy vielä pelaamassa squashia.
14. Ei joka päivä, mutta tänään.
15. Eilen kävimme ostamassa hänelle uudet housut.
16. Entiset olivat käyneet liian suuriksi.
17. Hän on onnistunut ja vaaka on heilahtanut.
18. Olen iloinen hänen puolestaan
19. ja siitä, että olen myös itse päässyt hänen peesiin.
20. Minun vaakani vaan ei ole heilahtanut kovin paljoa.
21. Maija Vilkkumaa laulaa:
22. "Minulla on aikaa,
23. hosuu ja huolehtii,
24. ettei kiloja kerry,
25. ehkä yksi sherry
26. Ja illalla miehelle wiski,
27. kun sil' on se vaativa työ,
28. ja minulla on aikaa."
29. Me molemmat pidämme siitä laulusta.
30. Istuskelen takapihalla.
31. Edessä on seitsemisen neliötä nurmikkoa,
32. johon Oonan pissa on polttanut länttejä.
33. Kiinalaiset nurmikot ei kestä koiran pissaa.
34. Kiinalaiset jutut ei ylipäänsäkään kestä.
35. Minä olen lopettanut kiinalaisen tavaran ostamisen.
36. Päätin sen silloin, kun ostin selänpesuharjan,
37. joka ei kestänytkään vettä.
38. Ja kärpäslätkän,
39. joka ei kestänyt iskuja.
40. Edessäni on myös betoninen aita.
41. Korkeampi kuin minä.
42. Sen päällä on vielä sähköaita.
43. Se ei mielestäni olisi tarpeen.
44. On omituista asua sähköaidan takana.
45. Vankilan pihalla saattaa näyttää juurikin tältä.
46. Minä en kuitenkaan koe olevani vanki.
47. Oikeastaan olen vapaampi kuin koskaan.
48. Ennen minua ahdisti monet jutut,
49. mutta ei enää.
50. Kaksi vuotta Kiinassa ovat kasvattaneet minua aika tavalla.
51. Myös mieheni on kasvanut.
52. Henkisesti.
53. Huomaamme muutoksen toisissamme.
54. En tiedä huomaavatko muut sitä.
55. Aidan takana on lepikko.
56. Kun tuulee, se kahisee isoäänisesti.
57. Pidän siitä äänestä.
58. Ja tuulesta.
59. Täällä on usein aivan liian kuumaa ja tukalaa.
60. Liian hiostavaa.
61. Nyt ei tuule.
62. Ja lepikko on ihan hiljaa.
63. Lepikossa asuu paljon harakoita.
64. Ne pitävät usein kovaa meteliä.
65. Koulussa aina sekoitin harakat ja varikset keskenään.
66. Mielestäni olisi helpompi muistaa,
67. että harakat ovat harmaita
68. ja varikset valkoisia.
69. Se sointuisi mielestäni paremmin.
70. Usein sekoitan, jos on kaksi vaihtoehtoa.
71. Minulla meni kaksi vuotta,
72. että opin muistamaan kumpaan suuntaan kotimme lukko aukeaa.
73. Opin sen silloin, kun muutimme sieltä pois.
74. Kiinalaiset lukot ovat hankalia.
75. Myös ovet aukeavat usein väärään suuntaan.
76. Kiina on aika nurinkurinen maa.
77. Suomessa on paljon helpompaa.
78. Minulla on välillä ikävä Suomeen.
80. Mutta en ikävöi sinne enää niin paljoa kuin ennen.
81. Olen oppinut elämään myös täällä.
82. Minulla on maailman ihanimmat pikkuveljet.
83. Vanhempi pelaa jalkapalloa.
84. Myös minusta olisi voinut tulla jalkapalloilija.
85. Ainakin minulla on jalkapalloilijan pohkeet.
86. Pitäisin varmasti paljon hameita ja mekkoja,
87. jos sääreni olisivat sirommat.
88. Kerran tuntematon mies totesi,
89. että minulla on varmasti hyvä huumorintaju.
90. Kysyin, mistä hän niin päättelee.
91. Sääristä.
92. Kuulemma.
93. Enkä edes lyönyt häntä laukulla.
94. Minulla on myös iso jalka.
95. Kengännumeroni on 42.
96. Kerran kun menin pedikyyriin,
97. kiinalainen jalkahoitaja hämmästeli kovasti suuria jalkojani.
98. Hämmästeli jopa siinä määrin,
99. että pyysi ihmisiä kadulta katsomaan.
100. Kiinalaiset ovat sellaisia.
101. Oli karua oppia ymmärtämään,
102. mitä kiinalaiset puhuvat.
103. Vaateliikkeeseen astuessani saatan kuulla:
104. "Noin paksu ei löydä täältä mitään."
105. Passintarkastuksessa ystävälleni oli tokaistu:
106. But you look much fatter now!!!
107. Niin, kiinalaiset ovat sellaisia.
108. Avoimia omalla tavallaan.
109. Tässähän tuli jo sata täyteen sillä aikaa,
110. kun minulla oli vielä juttu kesken.
111. Minun on aika vaikea pysyä tietyissä raameissa
112. ja usein on hankala lopettaa.
113. Nyt minä kuitenkin
114. koitan saada tämän päätökseen.
115. Ajattelin tehdä illalliseksi tonnikalasalaattia.
116. Mieheni pitää siitä,
117. ja se on sopivan kevyttä.

9 kommenttia:

Rusina kirjoitti...

Ihanasti käsitelty sata asiaa.
Kuin japanilainen haiku, mutta pidemmässä kuosissa =)

piparminttu kirjoitti...

Minustakin Harakat sais olla harmaita ja Varikset valkoisia. Mutta ei..

MiaO kirjoitti...

Kiitos Rusina, kivasti sanottu. :) Oletko muuten perehtynyt haikuihin enemmänkin?

Piparminttu, mukava kuulla, että meitä "toisinajattelijoita" on muitakin. :)

Seija kirjoitti...

Tämä oli lystikäs juttu!
Olipa yhteen postaukseen saatu "miljoona" asiaa, kun luki kaikki rivien välitkin;).
Olisikos tästä havaittavissa, että yhdelle meistä suomalaisista, tyypillisesti sisäänpäin käännännäisistä (olipa vaikia suomenkielinen sana),kiinalainen avoimmuus olisi vähän jo tarttunut, terveellä tavalla...

Anna kirjoitti...

Olipa ihana postaus!
Jos ajattelisi harakkaa ja varista ääninä, että ha-rak-ka kuulostaa enemmän harakan ääneltä ja vaaaaris variksen?

Samaistun täysin tuohon tekemättämyyden osaamiseen, sitä ei kaikki hallitse ja on ihanaa.

MiaO kirjoitti...

Kiitos Seija, kivasti kommentoit. Kylläpä tässä on saattanut niin käydä, että jonkinlaisia vaikutteita olen saanut. Ei ollut enää mitään kynnystä julkistaa kengännumeroa! ;D Ihan _noin_ suoraa päinlaukovaksi en halua oppia, mutta itseironia sen sijaan on ihan toinen juttu. Se on ollut oikein tervetullutta. :)

Anna, mikä mieletön oivallus, omaa nimeäänhän ne tosiaankin hokee! Nyt minä muistan aina kumpi on kumpi. Kiitos tästä! :D

Suvi kirjoitti...

Oli minunkin mielestä kiva 100 asiaa (ja vähän yli). Ja niin, ne harakat meni sekaisin minultakin.Ja menee kyllä välillä vieläkin jos en oikein ajattele asiaa. Sanon sen mikä kuulostaa väärältä, niin menee oikein.

Usein muissakin joissa kaksi, menee sekaisin. Hame ja mekko, vasen ja oikea (muuta ei tule nyt mieleen kyllä). Pienenä en ikinä muistanut kumpi on maali ja kumpi liima, että haluanko nyt maalata vai liimata kun haluan tehdä jotain vesiväreillä.

Nina kirjoitti...

Hih, ihanat 100 asiaa :-D

MiaO kirjoitti...

Suvi, kaksi vaihtoehtoa on kyllä välillä kinkkinen. ;) Mehiläisen ja ampiaisen kans mulla meni myös aika kauan, samoin hankalia oli kruuna ja klaava sekä eno ja setä. Lapsena tien oikea ja vasen laita hämmensi. "Muista kävellä vasenta laitaa", juu mutta kummasta suunnasta katsottuna?!

Nina, kiva että laittoi vähän hihittämään. ;D