

Totta. Korealaiset syövät lattialla istuen. Muutama lituskainen tyyny pepun alle ja siinä sitä on sitten kököttäminen. Alkuun moinen tapa voi tuntua puuduttavalta, jos ei ole tottunut joogaamaan ja istumaan lootusasennossa. Mikäli epäilee, että puikoilla syötävällä ruualla on lattianrajasta suuhun liian haasteellinen matka, tarjolla on myös varalta esiliinoja. Paikalliseen tapaan kengät riisutaan aina. Ravintolaan ei astella ronttoset jalassa, vaan ne jätetään oven suuhun.

Korealainen ruokalista on yllättävänkin suppea. Monissa ravintoloissa ei ollut saatavilla kuin muutamaa sorttia. Usein ravintolat ovat erikoistuneet vain johonkin tiettyyn. Alkupaloiksi tarjotaan aina paikallista erikoisuutta, kimchiä. Se on chileillä, valkosipulilla, retiisillä ja inkiväärillä maustettua, hapatettua kaalta, tai muuta kasvista. Maku on voimakas ja se vaatii vähän totuttelua.

Grillaaminen sen sijaan on ehkä parasta korealaisessa keittiössä. Siinä kun lihan kylkiäiseksi voi annostella maustettuja hörsseitä ihan oman mielensä mukaan. Salaatinlehden mutkaan kietaistaan pala grillattua lihaa, kastiketahnaa ja kimchikasviksia ja nyytti on valmis nautittavaksi. Nam!



Palan painikkeeksi kuuluu tietenkin paikallinen Soju. Lempeä, parikymmentäprosenttinen koskenkorva. Sitä saa myös puolta laimeampana lemon-versiona, mikä oli meidän suosikkimme. Juoma ei myöskään ole hinnalla pilattu, vaan menee oluen kanssa tasoihin. Itse asiassa Koreassa olisi pärjännyt vallan hyvin pelkästään juomalla Sojua, nimittäin kylkiäisenä tuli aina monenlaisia snacseja ja pikku purtavaa. Kerran jopa ihan kunnon tofukeitto. Ja snacsikipot täytetään sitä mukaa kun ne tyhjenee. Niissä talo ei pihtaile.
















