keskiviikko 19. marraskuuta 2008

Eteenpäin mennään!


Tässä nyt tulee blogiin päivityksiä tavallista tiuhempaan tahtiin. Syykin on selvä. Mies on työmatkalla ja kiinantunnit on tältä vuodelta loppu. Aikaa siis on enemmän. Tässä hörpäilen kahvia ja mietin, lähtisinkö käymään jossain. Saatanpa tehdäkin pienen pistokkaan kaupunkiin. Hieno tunne muuten, kun taksikuskin kanssakin voi käydä jo muutaman lauseen keskustelun. Tässä kuvaus edelliseltä reissulta.

minä: Päivää!
kuski: Päivää!
minä: Menen Merliniin. (asuinalueemme)
kuski: ??
minä: (Viiton käsillä merkiksi, että voin näyttää tien.)
Kymmenen minuuttia. Eteenpäin mennään!
kuski: Ooo, eteenpäin.
minä: Käännytään vasemmalle.
kuski: Aaa, vasemmalle.
...
kuski: (Kysyy jotain. En ymmärrä, mutta bongaan sanan Amerikka.)
minä: Ei Amerikka. Suomi. Olen suomalainen.
kuski: Aaa, Suomi. (Luettelee jotain. Hoksaan sanat Tanska ja Norja.)
minä: Kyllä kyllä! Hyvä!
kuski: (Kysyy jotain, ymmärrän sanan työskennellä.)
minä: Minun mieheni työskentelee Pekingissä.
kuski: (Kysyy jotain, toistelee sanaa Notsia.)
minä: Notsia?
kuski: (Kaivaa taskustaan kännykän.)
minä: Aaaa, Nokia!! ... Ei Nokia. Nokialla kyllä työskentelee paljon suomalaisia. (Ooo, miten pitkä lause. Melkein pakahdun ylpeydestä!)
kuski: Kyllä kyllä.
...
minä: Liikennevalot! Jälkeen oikealle. Ei ei! Ei nämä liikennevalot. Toiset liikennevalot. (Hehhee, molempia naurattaa. Auto jää jumiin risteykseen. Ruuhka-aika...)
...
minä: Kuuma! (Näytän vaatteitani ja veivaan ikkunaa auki.)
kuski: Kuuma. Kyllä. Liian paljon vaatetta.
minä: Kyllä!
kuski: Suomessa taitaa olla tosi kylmä. Se on niin pohjoisessa.
minä: Totta! Niin on. Liian kylmä.
...
minä: Onpa iso peruna.
kuski:???
minä: (Näytän kädellä ja osoittelen autoja.)
kuski: Aaa, ruuhka! Niin on. Paljon autoja.
minä: Ruuh-ka... (Tavailen sanaa ja tunnustele sitä suussa.)
minä: Ei hyvä tämä ruuhka.
kuski: (puistelee päätään.) Ei hyvä.

15 kommenttia:

Nina kirjoitti...

Heh, hyvän kuvan olit kekannut laittaa :-)

mizyéna kirjoitti...

Hahahhaa, kiito hihityksistä. Iso peruna. Mä olen kans tosi hyvä arvaamaan loput keskustelusta mitä en ymmärrä. :)

Anonyymi kirjoitti...

Hehe =D=D En oo järin muistanu kommentoida vaikka seurailenki tätä ; )) Terkkuja !

Suvi kirjoitti...

Tuohan oli jo pitkä keskustelu. Kiva kuva taas.

Mausteinen Manteli kirjoitti...

voi että. ihanaltahan tuo kuulostaa! Jotenkin voin virittäyty tällä hetkellä hyvin sun tunnelmiin tuon uuden kielen kanssa, kun itse tavaan sitä venäjää alkeista juuri :) Rohkeutta sinne kielen harjoitteluun takseissa ja kaupoissa :)

MiaO kirjoitti...

Nina, kiitos, minustakin tuo kuva on aika hauska :)

Marita, hyvä jos sain sinut hihittelemään :D Uuden kielen kanssa varsinkin on vähän pakkokin arvailla, että mitähän se toinen mahtaa tarkoittaa... Tässä asiassa kiinalaiset ei muuten ole yleensä yhtä hyviä :(

Viki! Ihana tavata sinut täällä!!! Kiitos terveisistä. Kiva kun seurailet sinäkin näitä meidän tai lähinnä meikän toilailuja. Terkkuja myös sinne!

Suvi, juu varmaan pisin live-keskustelu tähän mennessä.. Oikein ylpeä fiilis ;D

Risulinna, oi kohtalotoverini. Miten sen venäjän kanssa muuten sujuu?? Tuntuuko se miten hankalalta ääntää ja entäpä kielioppi? Kirjoittaminen taitaa olla kans oma lajinsa venäjässäkin. Kiitos rohkaisusta! Eiköhän ne keskustelut tuosta pikkuhiljaa pitene ja monipuolistu.

Vilijonkka kirjoitti...

Mitääh, miten niin tunnit loppu? Sehä on ihan epäreilua, sitäpaitsi sähän laiskistut, varo vaan.

Kuullunymmärtämisessä ei minusta tämän kielen suhteen ole mitään tekemistä ymmärtämisen kanssa, vaan juuri tuollaisen tilannearvailun varassa purskuttelen minäkin eteenpäin.

Soita jos kaipaat reissuillesi seuraa.

MiaO kirjoitti...

Vilijonkka, eka kirja on nyt kahlattu ja 60 tuntia kasassa. Päätettiin porukalla, että jatketaan vasta tammikuussa. Huilitauko on varmasti paikallaan, kun on edellisissäkin opeissa vielä sisäistämistä..

Juu lähdetään vaan käymään jossain. Minäpä soittelen..

Meeri kirjoitti...

Terveiset! Onpa mahtava blogi sulla! Kirjoitat tosi elävästi ja kuvat ovat ihania.. Tsemppiä sinne tältäkin suunnalta!

MiaO kirjoitti...

Hei Meeri, kiitos kommentistasi ja kannustavista sanoista! :) Tervetuloa mukaan kurkistelemaan Kiinaan ja (ajoittain varsin koomiseenkin) eloomme täällä. Terveisiä myös sinne!

M'man kirjoitti...

Voi vinde! Hauskaa luettavaa! Aivan uskomaton mimmi olet, ett akiinan kielella... vau!

Voit olla ylpea itsestasi!

MiaO kirjoitti...

M´man, kyllä se aika vinhalta tuntuukin, kun hoksaa että hei, mähän tajuankin tuosta puheesta jotain tai ainakin vähän sinnepäin :)
Alkuun kaikki, siis ihan kaikki oli jotain "siansaksaa" tai miksi sitä nyt kutsumme. Sitten erotin muutamia, paljon käytettyjä sanoja ja kun mieheltäni tohkeissani kysyin mitä ne tarkoittaa, niin niinkin tärkeää kuin, "niinku", "tota noin", tai sentapaista. :/

Seuraavaksi hoksasin jo merkityksellisempiä sanoja, joitain avainsanoja, että saattoi päätellä mistä on kyse. Nyttemmin sitten saatan bongata jo melkein kokonaisia lauseita tai osan ja loput päätellä :D Mutta heti kun alkaa tulla puhetta enemmän, niin putoan kärryiltä ja oon että mitääh!? :-o

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos estistä. Koetin itsekseni kääntää lauseita sitä mukaan kun luin niitä Suomeksi. Kaikkea saanut käännetyksi, vaikka joitakin sanoja on käsitelty tämän syksyn kurssilla.

Myös minun kurssini on tältä erää ohitse. Ensi keväänä sitten uutta viritystä.

MiaO kirjoitti...

Ni hao Rusina! Mielenkiintoista että sinäkin opiskelet kiinaa. Ja olet käynytkin täällä. Mistähän muuten alunperin sait innostuksen?

Rusina kirjoitti...

Lueskelen vanhoja uudelleen tautia kärsiessäni. Olenkohan koskaan vastannut tähän? Minulla on kiinalainen taijiopettaja, joka autossa toisen ihmisen kanssa toisteli sanoja, jotka jostain syystä tarttuivat päähäni paremmin. Ensin luin yksin matkailusanakirjaa ja sitten sain inspiksen mennä kurssille. Tosin viime syksynä kyllästyin pieniin asioihin ja lopetin. Nyt taas lueskelen laiskahkosti, mutta omaan aikatauluun sopivasti itsekseni =)